16 oktober 2017

SGP Overbetuwe op werkbezoek

SGP Overbetuwe op werkbezoek bij Geitenboerderij De Grote Bredelaar

De Gelderse SGP-fractie wil dat het verbod voor geitenhouderijen in de provincie om hun bedrijf uit te breiden, niet langer duurt dan een half jaar. Daarna moet er weer sprake zijn van normale bedrijfsvoering. Dat zeiden de fractieleden tegen geitenhouder Michiel van den Toorn uit het Gelderse Elst. De statenleden, op werkbezoek in de Overbetuwe samen met de SGP Overbetuwe, bezochten onder andere het bedrijf van Van den Toorn, dat 2000 melkgeiten telt. Omdat Gelderland bang is dat Brabantse geitenboeren uitbreiding zoeken in de buurprovincie, is eind augustus door Provinciale Staten uit angst voor mogelijke gezondheidsrisico’s unaniem een uitbreidingsverbod ingesteld voor voorlopig een half jaar. Van den Toorn noemt de angst overdreven, omdat de markt voor geitenmelk, ongebreidelde uitbreiding van bedrijven niet toe laat.
Naast de geitenboerderij onderhoudt Van den Toorn ook een gedeelte van Park Lingezegen, namelijk Park Bredelaar. In dit gedeelte van Park Lingezegen mogen de boeren hun plek behouden. Dit is hoe de SGP Overbetuwe het graag ziet, goed natuurbeheer komt het best tot zijn recht bij de agrariër. De SGP Overbetuwe pleit daarom voor meer mogelijkheden voor de agrariër om de natuur  te gebruiken en duurzaam te beheren, bijv. in de uiterwaarden. Op deze manier kan natuur blijvend gecombineerd worden met recreatie en in voorkomende gevallen met ruimte voor de rivier.